Po roce návrat do Tisovce (12.–15.6.2014)

základna na Suchých dolechPřesně po roce mi byla nabídnuta možnost vrátit se do Tisovského krasu, tentokrát s partou ze ZO 6-21 Myotis. Nešlo odmítnout 🙂 Z Olomouce jsme vyrazili ve čtvrtek již v popoledních hodinách, ale díky delší zastávce v kiosku na Strečně jsme do Tisovce dorazili až za tmy. V pátek upřesňujeme program s Dušanem Hutkou z místního Speleoklubu Tisovec a využíváme dnešního krásného počasí pro povrchovku a výstup na nedaleký Muráňský hrad.

Muráňský hrad nás překvapil především svou rozlohou. V podstatě se podobá Holštejnskému hradu, akorát to vápencové skalisko, na kterém byl postaven, je mnohonásobně větší. A taky je to jeden z nejvýše položených hradů na Slovensku, tomu odpovídal i výhled do okolní krajiny. I zde je speleologické pracoviště – hradní studna, kterou jeskyňáři průběžně čistí.

Muráňský hrad, vstupní brána

Odpoledne jsme se přemístili do oblasti Suchých dolů a zabydleli se na základně tisoveckých jeskyňářů. Navečer odcházíme na exkurzi do jeskyně Kostolík. Nikdo z nás předtím nebyl ani u vchodu, navíc se setmělo, a tak jsme v okolí Hlbokého járku dlouho bloudili, až jsme pátrání po jeskyni ukončili a pro náhradní exkurzi vybrali jeskyni Daxner. Než jsme se za svitu měsíce u Daxnera převlíkli, přihnaly se mraky, zvedl vítr a začalo kapat. Rychle jsme zalezli teplým vchodem dovnitř a s návštěvou jeskyně nikterak nespěchali, ven se nám moc nechtělo. O to větší překvapení nás čekalo, když jsme po hodině vylezli studeným vchodem ven, kde nás čekala hvězdnatá noční obloha, po mracích ani památky.

příprava na bádání v j. Natálka

Další den už na nás čekala taky nějaká ta práce. V sobotu ráno jedeme k manželům Hutkovým, posedíme u kávičky a slivovičky a pak se všichni přesunujeme k aktuálnímu pracovišti tisoveckých jeskyňářů, jeskyni Natálce. Velice čerstvá záležitost, už byly objeveny i první volné dutiny s krápníčky, ale to hlavní pokračování stále zůstává ukryto. Zatím. V pěti lidech pohodlně transportujeme sedimenty z čelby až před jeskyni. Tuto činnost ukončujeme až tehdy, když se rozhodneme nechat si tu nějakou práci i na příště 🙂

jeskyně Natálka

Navečer návrat na Suché doly, tentokrát i s Ankou, další místní jeskyňářkou. Semišák se pouští do vaření kotlíkového guláše a aby nám to čekání rychleji uteklo, jdeme s Dušanem a Ankou na exkurzi do jeskyně Nové Michňové (M2). Aby nám guláš nevystydl, vybrali jsme si z několika možných variant "pouze" slanění a výstup dominantní prostorou celé jeskyně, propastí Tartaros. Už jen první pohled na Tartaros je úchvatný. Když v roce 2006 jeskyňáři prokopali ponor drobného potůčku, prolezli labilní sutí a stanuli na hraně takovéhle díry… ty pocity musí být nezapomenutelné. Po pokochání se tou nádherou a úspěšném zdolání propasti se otáčíme k povrchu, kde už na nás čeká výborný guláš. Sesedáme se k ohni, popíjíme, debatujeme a v této činnosti někteří vydrží až do svítání.

výlez z propasti Tartaros, jeskyně M2

Na neděli nešlo zvolit vhodnější lokalitu než Kostolík 🙂 Tentokrát vedeni Dušanem Hutkou nemůžeme jeskyni minout. A u toho nás Dušan ještě seznámí se souvisejícími lokalitami a pracovišti v okolí – Malým Kostolíkem a nedávno objevenou Jeskyní tridsiatich jazvecov. Do Kostolíku jdeme samozřejmě též pracovně. Dušan se vrhá na čelbu, a protože mu zatím za zády stačí jen jeden pomocník, postupně se střídáme a nevytížení jedinci si mezitím prohlížejí další části Kostolíku.

nedělní bádání v Kostolíku

Kromě vstupních krápníkových dómů nabízí Kostolík i dostatek lezení, plazení a jiných zábavných prolízaček. Veselou chvilku jsme zažili, když jsme se dva proplazili do slepé síňky, za námi přilezl i ten třetí, vydýchal nám zbytek kyslíku a při návratu zpět se v plazivce (jediném přístupovém místě) pokusil usnout. No hnali jsme ho před sebou hodně rychle 🙂

plazivky ve 3 úrovních, jeskyně Kostolík

Při návratu z Kostolíku nám Dušan ukázal ještě jedno zajímavé místo. Prof. Absolon by to okomentoval slovy "dobře jsme si zapamatovali toto místo pro budoucnost".

Neděle odpoledne, nejvyšší čas k návratu, přesto neodoláme a ještě před opuštěním základny na Suchých dolech si projdeme i jeskyni Michňovou. Večer v Tisovci se zastavujeme na "krátké" posezení a rozloučení s místními. Slovo krátké je v uvozovkách, tzn. tak tak jsme stíhali v pondělí dorazit do práce, zkrátka klasický návrat z Tisovce…

Suché doly

Přátelé, bylo to super a určitě se ještě letos v Tisovci uvidíme! 😉