Jaskyniarsky týždeň na Strážově (21.–26.8.2018)

Jak už je poslední roky zvykem, nemohli jsme ani letos chybět na této centrální akci Slovenské speleologické spoločnosti. Letos se akce konala na konci srpna v nám dobře známé oblasti Strážovských vrchů. Zázemí bylo výborné, ideální prostor pro naše stanové městečko, ohniště, posezení s lavičkami… ale především vybraná společnost a nádherná okolní příroda. Za skupinu Dagmar jsme se zúčastnili v 5ti kusech a celkově bylo tentokrát z Moravského krasu hodně reprezentantů (Myotisáci, Speleohistorici, Královopolská, Speleoklub a Babičáci).

Protože do oblasti Strážovských vrchů jezdíme poměrně často, spoustu místních jeskyní už známe a při volbě exkurzí jsme se raději zaměřili na lokality Jaskyniarskeho klubu Dubnica nad Váhom. Hned ve čtvrtek se vydáváme do Mojtínské priepastné jaskyne a lokalita nás nezklamala – propasti, úžiny, meandry, střídání plazivek a velkých dómů, no paráda. A úplně dole bonus v možnosti podívat se na samotný konec jeskyně – v tu chvíli nás mělo napadnout, že to bude nějaká lahůdka, když nás tam průvodce posílá samotné a sám se toho nechce účastnit. Po nekonečných desítkách metrů plazení v bahně, kde bylo po cestě jen pár míst k otočení, se v úplném závěru museli i ti nejšikovnější, kteří se z posledních sil drželi při stropu relativně suší, zanořit do bahenní lázně… klasika, z celé plazivky je nejužší místo to těsně před závěrečnou síňkou. Celé to stálo za to, pro dnešek moc dobrá volba (Jendovi se tu zalíbilo dokonce natolik, že tam druhý den sám dělal průvodce). Po návratu do tábora se potkáváme se Šlimecem, který si dnes dal jen povrchovku, a hlásí, že našel v terénu potenciální pracoviště a že má od Strážováků požehnání tam kopnout. Program na pátek tedy máme.

Po páteční snídani se trojice Šlimec, Matouš a Aranka vydává na vytipované místo a zahajujeme sondáž. Po ani ne dvou hodinách je z nenápadného otvoru pod skalou vstup do nové jeskyně! Není to nic velkého (na slovenské poměry ani nestojí za zmínku), ale přeci jen obohatí poznání dané oblasti. Na délku má jeskyně odhadem 15 m, v podstatě jde o jedinou přímou chodbu v polovině délky přerušenou úzkým průlezem. Ve stropě první kaverny je zasucený komínek, evidentně další vstup do jeskyně. Napravo pod stropem se lze zase naplazit do úzkých skalních trhlin, pokračují někam dál, ale na prolezení by byl potřeba větší hubeňour. Nejzajímavější místo je pod komínkem, kde se kameny propadají pod levou skalní stěnu a je tu cítit znatelný průvan. Toto místo jsme dále čistili od kamení a kromě jiných kostí našli i neobvyklý nález – lebku kačeny. Na dně údolí pod jeskyní teče potůček, tak je možné, že tam nějaká šelma ulovila kačenu a zatáhla si ji sem. Protože lebku kačeny jsme v jeskyni vykopali poprvé, vznikl pracovní název této nové lokality: Kačacia jaskyňa.

V sobotu se Jéňa vydal do Otcovej a Matkinej jaskyne, Šlimec vedl Strážováky na další pracovní akci do Kačacie jaskyňe a já s Arankou jsme přibrali do auta Havíře s Péťou a jeli obdivovat další lokalitu Dubnické skupiny, jaskyňu Na Rúbani. Nestihli jsme sraz v Mojtíně, tak jsme se vydali hledat vstup do jeskyně na vlastní pěst a i díky místním zemědělcům (odkázali nás na místo, kterému se říká Na Rúbani, že tam je jeskyně ale vůbec netušili) jsme byli u jeskyně jako první. Za chvíli doráží průvodce se zbytkem výpravy a jdeme do podzemí. A opět nás tato Mojtínská lokalita velice překvapila – bohatá krápníková výzdoba, úzké vysoké chodby plné sintrových náteků, množství plazivek a s přibývající hloubkou stále větší dómy, až se nakonec přes prolezení mocného suťoviska dostáváme na samotné dno, které má úplně jiný charakter a promění se v horizontální vodou protékané kanály. Kdo jeskyni ještě neviděl, doporučujeme navštívit.

Dnešní večer je poslední, takže se pro všechny účastníky koná nejdříve koncert a akrobatické vystoupení v Pružinskej Dúpnej jaskyni, večer pak nemůže chybět závěrečný táborák, grilovačka, kytary a pivní soutěže.

Celou akci se počasí docela drželo, v neděli ráno už se ale šedá mračna otevřela a prší. Takže jen sbalíme náš tábor, cestou se zastavíme v Pružině na oběd a pokračujeme zpět na Moravu.

Děkujeme Strážovské skupině za zorganizování příjemného setkání, na společné chvíle i na jeskyně Na Rúbani a Mojtínskou priepastnou budeme moc rádi vzpomínat. Poznali jsme další kus krásného podzemí Strážovských vrchů. Tak za rok v Tatrách!