Tatry – jeskyně Javorinka 2010 ( Česko-slovensko-polská expedice )

Po roce opět sestupujeme do jeskyně Javorinka. Bývá pro nás už zvykem, že začátkem roku se vydáváme do této jeskyně. Loni se nám povedlo být u toho, když bylo dokončeno mapování devátého kilometru a místní jeskyňáři tam další víkend objevili dalších 300 m, takže letos v objevování pokračujeme.
Šlapeme od chaty k jeskyni, sněhu je docela málo a je dobře prošlapaný. Jedna parta je už v jeskyni na bivaku. my neseme žebříky. Další parta jde do jedné výše položené jeskyně, kde chce ( pomocí pipsu) propojit tyto dvě jeskyně. Je potřeba nalézt horní vchod do jeskyně, protože bez něj se dá chodit do jeskyně jen v zimních měsících a ztěžuje nám to průzkum prostoru za sifonem Kerberos. Objevovat prostory za sifonem se dá přibližně 6x za rok, což je velmi málo. Milda chce z naší akce něco natočit, tak se domlouváme, že poneseme kameru k prvnímu vodopádu a při zpáteční cestě něco nafilmujeme. Při té příležitosti udělám pár fotek.
Na povrchu je teplota něco málo pod bodem mrazu, ale během dne se to má změnit. Měla by být na plusových hodnotách a jsou hlášené srážky – žádná dobrá zpráva. Momentálně však mrzne a svítí sluníčko!
Sestupujeme do jeskyně sifonem, procházíme – a k našemu překvapení je vody velmi málo! Loni bylo vody podstatně víc. Do bivaku se dostáváme asi po dvou hodinách a dáváme si pauzu. Potom se vydáváme ještě pod komíny, kde necháme žebříky. Pomalu se vracíme nazpět a po cestě se zastavujeme u polosifonu. Jdeme chodbou Perlová a Jano nám ukazuje cestu k velkému dómu. U prvního vodopádu zastavujeme na filmování a fotografování a pak postupujeme ven. Po celou dobu, co jsme byli v jeskyni se voda nezvedla, přestože jsme zjistili, že venku prší a taje. Cesta k autu je o něco obtížnější, než ráno. Boříme se do mokrého sněhu, ale zdárně se dostáváme až na místo. Milda má nějaké připomínky, co se týká nesení baterky a xenonu.
Až druhý den se dozvídáme, že další parta měla úspěch a podařilo se jí propojit jeskyně. Zatím jen pomocí pipsu, ale je to jen cca 5 m závalu. Záměru bylo úspěšně dosaženo – jeskyně má bezpečný horní vstup. Můžeme tu objevovat celý rok – akce byla úspěšná!