V pátek po příjezdu do krasu jsme s Honzou šli obhlídnout stav vody ve III. propasti jeskyně Dagmar. Hladina za posledních 14 dní klesla o necelý metr, je vidět až na dně propadu ve dně III. propasti. To bylo dobré zjištění, tím špatným byly pohyby sedimentů způsobené především vysokým skapem. Z ukloněného dna spojnice se odloupl padesátikilový kámen a ještě horší to bylo v nejnižším bodě II. propasti, kde zpoza staré výdřevy vyjelo bahno.
V sobotu bylo plánováno zakousnout se do dna III. propasti a těžený materiál ukládat za pažení ve II. propasti, sešlo se na to i dost lidí (Šlimec, Aranka, Honza, Maty, Béďa, Alda a Helča). Jenže po sestoupení do nejnižší komory II. propasti se ukázalo, že sedimenty za starou výdřevou jsou stále v pohybu a další kámen, který se zpod výdřevy právě vykutálel, rozhodl o tom, že tu teď z bezpečnostních důvodů raději těžit nebudeme. Bylo to těžké rozhodnutí, tak dlouho jsme se těšili na zahájení prolongace na dně III. propasti a teď, když je propast přístupná a sešlo se dost lidí, tak musíme těžbu odpískat. Bude nutné nejdřív vyspravit/nahradit původní výdřevu v nejnižších partiích propasti, aby se tu dalo bezpečně pohybovat. Během těžby totiž musí jeden pracant neustále stát pod výdřevou a úzkým otvorem kolem skalní stěny podávat kýble nahoru. Na hrdinství tu není prostor, kdyby výdřeva povolila, není kam uniknout…
Krotíme tedy objevitelské vášně na dobu, až bude dno propasti zabezpečeno. To ovšem není činnost pro tolik lidí, co tu dnes je, takže je jdeme využít na něco jiného. Plán B je samozřejmě naše (ne)oblíbená činnost – odtěžování kamenů z Jezevčí síně ven z jeskyně. U toho jsme vydrželi až do pozdních odpoledních hodin a pěkně jsme navýšili hromadu vytěženého kamení vedle lesní cesty. A stejnou činností jsme se bavili i v neděli. To už nás bez přespolních pomocníků nebylo dost na odvoz kamenů až na deponii k cestě, takže zůstaly navršeny hned vedle vchodu do jeskyně. Odvezou se příště, hlavně že už nezavazí v jeskyni. Za ty 2 dny se toho na povrch dostala opět pěkná hromada, ještě dvě tři akce a může se začít s konstrukcí těžební lanovky.
autor: admin1